Antologia ”A jak hipokryzja” to książka–manifest. Z jednej strony demaskuje rzeczywiste podłoże obowiązującego w Polsce zakazu aborcji z przyczyn społecznych, z drugiej zaś wytycza nowe strategie walki o zniesienie ustawy antyaborcyjnej. W książce zawarte są także listy od kobiet z opowieściami o ich doświadczeniach w podziemiu aborcyjnym. 

A jak hipokryzja. Antologia tekstów o aborcji, władzy, pieniądzach i sprawiedliwości

Antologia „A jak hipokryzja” to książka–manifest. Z jednej strony demaskuje rzeczywiste podłoże obowiązującego w Polsce zakazu aborcji z przyczyn społecznych, z drugiej zaś wytycza nowe strategie walki o zniesienie ustawy antyaborcyjnej. W książce zawarte są także listy od kobiet z opowieściami o ich doświadczeniach w podziemiu aborcyjnym.

Listy te zostały nadesłane do reżyserek filmu „Podziemne państwo kobiet” – pierwszego polskiego dokumentu o podziemiu aborcyjnym.

Nasze życie nie składa się z odrębnych kawałków. Kiedy dorastamy, chcemy mieć w szkole rzetelną edukację seksualną, potem dostęp do antykoncepcji, potem być może do aborcji lub leczenia niepłodności; kiedy podejmujemy decyzję o dziecku, chcemy wiedzieć, czy w okolicy są żłobek i przedszkole, chcemy też być pewne, że ojciec dziecka będzie brał udział w opiece na równi z nami, chcemy móc wybrać miejsce narodzin (szpital, dom, dom narodzin), chcemy być dobrze traktowane przez lekarzy – i tak dalej…
Agata Chełstowska

Brak dostępu do aborcji prowadzi jedynie do powstania podziemia aborcyjnego, nie przekładając się jednocześnie na wzrost liczby urodzeń. Wydaje się jednak, że racjonalne argumenty trafiają w Polsce w próżnię. Dopóki koszty zakazu aborcji – emocjonalne oraz finansowe – ponoszą same kobiety, dopóty politycy, a szczególnie księża śpią spokojnie w przekonaniu, że spełnili swój moralny obowiązek.
Elżbieta Korolczuk

W latach trzydziestych Boy-Żeleński pisał: „Trzeba by chyba być ślepym lub kłamcą, aby nie uznać, że porządek społeczny, że moralność to coś, co zmienia się i musi zmieniać ciągle; coś, co przechodzi ciągłą ewolucję. Dzisiejszy bunt jest jutrzejszym prawem; dzisiejsze bluźnierstwo jutrzejszym komunałem”. Po ośmiu dekadach od napisania tych słów ciągle nie możemy powiedzieć, że bunt Boya stał się naszym prawem. Wręcz przeciwnie – jego bunt jest naszym buntem.

Marta Gaudyn

(fragmenty książki)

Spis treści

Wstęp Claudia Snochowska-Gonzalez

Idee i strategie
Jestem za prawem do aborcji, ale sama bym jej nigdy nie zrobiła. O sabotażu językowym. Karina Bugdał
Sprawiedliwość społeczna i sprawiedliwość reprodukcyjna – nowe ramy dla ruchu na rzecz dostępnej aborcji. Agata Chełstowska
Odzyskać ciało, odzyskać godność. Wanda Nowicka
Aborcja, Kościół i duch niezgody. Stanisław Obirek
Zakaz aborcji, czyli władza nad kobietami. Piotr Szumlewicz

Praktyka
Ile to kosztuje? Edukacja, antykoncepcja, aborcja i rynek. Izabela Desperak
Lekcja szwedzkiego: „turystyka aborcyjna” a legislacja dotycząca aborcji. Elżbieta Korolczuk
Syndrom postaborcyjny. Laboratorium hodowania kryzysu. Beata Zadumińska

Dyskurs
Lata dwudzieste, lata współczesne. Marta Gaudyn
Od Naszego Dziennika do TVN-u, czyli jak się nakręca spirala. Ewa Kamińska
Aborcja, eugenika, totalitaryzm – czyli czy(m) różniło się przerywanie ciąży „za Hitlera” i „za Stalina”. Sylwia Kuźma-Markowska
Jakie wnioski można wyciągnąć z badań socjologicznych na temat aborcji? Ewelina Wejbert-Wąsiewicz

Dodatek
Listy z podziemia

„A jak hipokryzja”
red. Claudia Snochowska-Gonzalez
Wydawnictwo O Matko!, Warszawa 2011

źródło: Feminoteka

Udostępnij ten post: