Jak na seksualność kobiety i relacje w związkach wpływa fakt, że kobieta zawsze musi być piękna i seksowna? Pytania o ciało i sposób postrzegania kobiety jako ciała stawia film „Delikatnie nas zabijają” Jean Kilbourne.
Kult piękna, idealnych wymiarów i młodości sprawia, że kobiety popadają w gigantyczne kompleksy, wstydzą się tego, jak wyglądają, tego, jakimi (niedoskonałymi) kobietami są.
Modelki w reklamach są idealnie piękne. Nie mają żadnej skazy. Ich skazy: niedoskonałości cery, zmarszczki, blizny – są zawsze retuszowane. Ciało kobiece w reklamie jest preparowane: prym wiodą kobiety wysokie i szczupłe, o wąskich biodrach i dużych piersiach – taki typ urody w naturze nie występuje. Żeby go wytworzyć, kobiety podobne do ideału, zmuszone są powiększać piersi.
Żadna kobieta, bez skalpela chirurga, nie ma szans dorównać ideałowi, bez względu na ilość starań. Ideał kobiety fałszuje rzeczywistość. Z jednej strony wprawia kobietę w poczucie winy, gdyż rzeczywista kobieta nigdy nie będzie taka jak ideał. Z drugiej strony łudzi mężczyzn, wmawiając im, że takie kobiety istnieją.
Reklama przedstawia kobiety i dziewczynki zawsze jako osoby bierne – w przeciwieństwie do chłopców i mężczyzn, którzy są zawsze aktywni, pokazywani jako zdobywcy. Kiedy chłopiec jeździ na rowerze, dziewczynka stoi i wącha kwiatki. Kiedy mężczyźni zajmują całą okładkę, stojąc na szeroko rozstawionych nogach, kobiety kulą się w sobie, żeby zająć jak najmniej przestrzeni.
Wytworem reklamy jest kobieta-dziewczynka: bierna, posłuszna i idealnie piękna. Reklama sprzedaje nie tylko produkty, ale także wizerunek kobiety, która nie istnieje. Na dodatek jest to kobieta, godząca się zawsze siedzieć cicho, słuchać mężczyzny, pozwalająca światu na agresję, na nazywanie siebie dziwką. Jest to kobieta niedojrzała, zawsze uległa, niezdecydowana, narażona na brutalne traktowanie, uprzedmiotowiona, bezbronna i infantylna.
Film „Delikatnie nas zabijają” pokazuje, jak sztuczny wizerunek kobiety z reklam, wpływa na postrzeganie prawdziwych kobiet – ich role w społeczeństwie, ich seksualność oraz ich stosunek do własnego ciała.
Pomysł, scenariusz: Jean Kilbourne
Pełny tytuł: Delikatnie nas zabijają 3. Obrazy kobiet w reklamach
Reżyseria, produkcja i montaż: Sut Jhally
Czas: 34 minuty
W Polsce autoryzowaną kopię i prawa do niekomercyjnych pokazów filmu posiada Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA.