dział: moje ciało

To musi być miłość!

Ruda
dodano: 2012.01.24
Ania się zakochała. Po raz pierwszy w swym życiu. Hormony całkowicie uderzyły jej do głowy. Obiekt westchnień w sekundę stał się mężczyzną idealnym. Zwykła znajomość przeistoczyła się w związek w tempie błyskawicznym. Ania i jej wybranek stali się niemalże nierozłączni, zadurzeni w sobie aż po końcówki włosów.

Pewnego dnia dostałam od niej euforycznego esemesa, w którym pisała, że gdyby jej chłopak teraz się oświadczył, to ona się zgadza i może się nawet do niego przeprowadzić. Pomyślałam sobie, no tak, zakochani idealizują swoją „drugą połówkę” do granic możliwości. Ale z drugiej strony: aby po dwóch tygodniach bycia razem głosić takie wiążące deklaracje? Cóż, dla niektórych norma, dla mnie pole do głębokiego zadziwienia. W pewnym sensie machnęłam na to ręką, mając świadomość, że wszelkie rozsądne argumenty i tak nie trafiłyby do mojej odurzonej hormonalnym koktajlem koleżanki.


Niedługi czas później Ania podzieliła się kolejnymi nowinami. Tym razem dotyczyły sfery czysto fizycznej jej świeżo rozpoczętego związku. Uśmiechnęłam się mimowolnie, czytając kolejne esemesy. Wkraczanie w świat nowych doznań cielesnych może być takie ekscytujące… Przy mniej więcej ostatnim esemesie z tej serii szczęka nieco mi jednak opadła. Nowe doznania nowymi doznaniami, ekscytacja ekscytacją, ale stwierdzenie „skoro mam ochotę na więcej, to musi być prawdziwa miłość!” zmroziło mnie. Pisząc „więcej”, Ania miała na myśli więcej niż samo całowanie i przytulanie. Nie byłam w stanie pozostać obojętna na tę wiadomość. Napisałam jej, że odczuwa po prostu ogromne pożądanie w stosunku do swojego chłopaka. I tyle. Albo: aż tyle. Ale pożądanie to przecież nie miłość!


Rozumiem, że kiedy człowiek się zauroczy, to raczej nie przeprowadza w swym umyśle takich racjonalnych dywagacji. Podoba mu się stan wiecznego, niczym niezmąconego szczęścia. I OK, nie widzę w tym nic złego. W „zachłyśnięciu się” drugą osobą także nie. Przecież najczęściej wszystko zaczyna się od wzajemnej atrakcyjności fizycznej – to całkiem naturalne. Ktoś wpada ci w oko, fajnie się wam rozmawia, a mózg zaczyna zalewać twój organizm różnymi ciekawymi hormonami, które sprawiają, że pragniesz tej konkretnej osoby, idealizujesz ją, źle się czujesz, kiedy nie ma jej obok, ciągle o niej myślisz… Owszem, mówi się o „miłości od pierwszego wejrzenia”, jednak osobiście jestem sceptycznie nastawiona do tego stwierdzenia. Osobiście zamieniłabym je raczej na: „pożądanie (zakochanie?) od pierwszego wejrzenia”.


To dość niepokojące, jak często pożądanie jest mylone z tzw. „prawdziwą miłością”. Niepokojące jest również to, że to kobiety częściej odczytują swoje pożądanie jako miłość do konkretnego mężczyzny. Wydaje mi się, że chodzi tutaj o prostą zależność „chcę uprawiać z nim seks, więc go kocham!”. Bo jak tu w ogóle myśleć o seksie bez miłości… toż to całkowicie nie wypada. Gdy dostałam ów esemes od Ani, od razu na myśl przyszedł mi e–book „Seksualność kobiet”, w którym została opisana podobna sytuacja. I zgadzam się z zawartym tam stwierdzeniem, że kobiety po prostu chcą wierzyć, że oto właśnie przydarza im się wielka miłość, która objawia się tymi przyjemnymi dreszczami przechodzącymi przez całe ciało niczym prąd… Bo jeśli miłość nie objawia się w taki przyjemny sposób, to w jaki ma się objawiać?


Jak dla mnie miłość nie spada z nieba, dając o sobie znać wielkim grzmotnięciem. Miłość to proces. Coś, co dzieje się między dwojgiem ludzi przez długi czas. Zaczyna się od hormonalnego szaleństwa zwanego zakochaniem, od pożądania, od którego kręci się w głowie, od całkowitej idealizacji obiektu uczuć… Nic jednak nie trwa wiecznie, tak więc po pewnym czasie hormony nieco się wyciszają, przechodzą w inne, pożądanie nie jest już takie ogromne jak na samym początku… Właśnie w tym miejscu ta cudowna, jedyna, „miłość na całe życie” może skończyć się z hukiem. „Bo jak można kochać kogoś bez tych wszystkich fajerwerków? Nie, to na pewno nie była prawdziwa miłość!” Ale równie dobrze haj może przerodzić się w coś trwałego i wspaniałego, opartego na kilku aspektach więcej niż tylko szalejące hormony i dwudziestoczterogodzinne wpatrywanie się sobie w oczy. I wcale nie musi być nudno. Wszak wszystko zależy od konkretnej pary, której dotyczy sprawa zwana miłością.


Mam nadzieję, że Ania ulokowała swoje zakochanie w mężczyźnie, z którym spędzi długie i szczęśliwe lata. Że ich związek nie skończy się wraz z brakiem dopływu hormonów. I że jakimś cudem zapamiętała moje słowa i jest świadoma, że po prostu szalenie go pragnie, co nie jest równoznaczne z miłością do grobowej deski. Ale równocześnie nie wyklucza jej w przyszłości.


Pożądajmy i uprawiajmy seks na zdrowie. Ale pamiętajmy, że od podniecenia seksualnego do miłości trzeba przejść jeszcze spory kawałek drogi.


Tekst ukazał się w ramach konkursu z Lelo.

 

komentuj























autor:

komentarze (1 - 12)

czytaj wszystkie komentarze:  »
# 122012.01.27, 13:28

de99ial
Własnie piszę tekst bazujący na moich obserwacjach i przemyśleniach na ten temat ;) Tylko w nieco szerszym kontekście.

Zgadzam się - należy nauczyć się odróżniać pożądanie, zauroczenie od miłości. Najlepszym wyróżnikiem jest prosta rzecz - jeśli coś jest jednokierunkowe to jedynie emocje, chemia i hormony. To własnie zauroczenie i pożądanie. Jak zaczyna się relacja dwukierunkowa - mamy do czynienia z czymś co może być początkiem miłości. A miłość wymaga pracy.

Pozdrawiam
# 112012.01.27, 01:58

rosa
A mozna sobie pomylic, mozna, fajnie ze temat jest poruszany. Ja sobie pomylilam, choc bylam pewna, ze umiem pewne rzeczy odrozniac. Facet okazal sie doskonalym partnerem lozkowym, wiec, by jakos dodatkowo wesprzec mentalnie swoja chec na wiecej, zakochalam sie. Faceta znalam malo, zakochalam sie w moim wyidealizowanym obrazie osobowosci i rzeczywistych umiejetnosciach lozkowych. Aids ani ciazy z tego nie bylo, ale byly miesiace otepienia i niepokoju i pretensji mojego brata. Wiec moze lepiej nie.
# 102012.01.26, 10:56

x
Zgodzę się że rzeczywiście w pewnych sytuacjach z rozsądkiem bywa kiepsko (sama należę do osób, które trzeźwo myślą tylko od święta). Ale co wtedy ma dać rozróżnienie miłości od pożądania? Tak czy siak, jeśli ktoś nie dopytał się o antykoncepcję i o choroby, sam sobie jest winien(niezależnie od tego czy odurzony hormonami od spraw miłości, czy od pożądania czy jeszcze jakimiś innymi, a może nawet alkoholem i narkotykami). Bo jak zaufać komuś, kogo się nie zna (nieznanie dotyczy też pierwszego razu, bo poznanie kogoś dzieciństwa i hobby, nie mówi nic o jego "łóżkowej" stronie)?
# 92012.01.26, 10:39

V
Zachęcam również do lektury tego tekstu: seksualnosc-kobiet. pl/seks/zakochana_a_moze_tylko_podniecona
# 82012.01.26, 10:19

V
A nie sądzisz, że miłość i zdrowy rosądek to pojęcia wzajemnie się wykluczające?:)

Oczywiście, można o zdrowy rozsądek apelować, czemu nie. :) Szczególnie do osób, które lubią uprawiać seks po alkoholu, narkotykach itd. :)
# 72012.01.26, 10:17

X
To nie lepiej zamiast apelować o rozróżnianie miłości od pożądania, apelować o zdrowy rozsądek? Moim zdaniem wypytanie partnera o przeszłość seksualną nie jest nietaktem. Z tego co mi wiadomo, każdy tak robi chociażby ze zwykłej ciekawości. Ale w sumie niewiele jeszcze wiem o życiu, więc co się mądrzyć będę.
# 62012.01.26, 10:08

V
Pójdzie do łóżka z wielkiej miłości, wyjdzie z niego z HIV i w ciąży. :P Taki scenariusz jest niemożliwy? Jak najbardziej możliwy, niestety. Młode dziewczyny często rezygnują z antykoncepcji, bo "ufają" partnerom. A przecież wiadomo, że łatwiej zaufają tym, w których się "zakochają", niż tym, których chcą przelecieć.

A niech będzie to jeszcze jej pierwszy raz, niech ją to uczucie usprawiedliwia, niech jej się zakręci w głowie, niech - najlepiej - straci głowę! Przecież tak się mówi: straciłam głowę, dla niego całkiem straciłam głowę. Co to znaczy? - przerzuciłam na niego odpowiedzialność. A wiadomo - jak ona wyzbywa się odpowiedzialności - to nie poczuwa się do obowiązku spytać go czy jest zdrowy, czy ma prezerwatywę itp. Bo to takie "nieromantyczne". Może jak umawiasz się na seks, to możesz te pytania zadać, ale wiadomo - jak masz dać dowód miłości - to nic złego się stać nie może, bo przecież ty go kochasz, a miłość usuwa wszelkie przeszkody. No.
# 52012.01.25, 12:22

x
Właściwie nie wiem. Może czasem kobieta pójdzie do łóżka z kimś, kogo tylko pożądała, a koleżankom będzie mówiła że to wielka miłość? Może ciut bardziej będzie idealizować swojego tymczasowego partnera, by jak najbardziej pasował do mężczyzny kochającego zamiast pożądającego? Może ciężej jej będzie odnaleźć się w dłuższym związku. . . ? Może ciut bardziej będzie płakała po rozstaniu z kimś, dla kogo było jasne, że seks != miłość? Ale żadne z tych rzeczy nie jest przecież straszne. Naprawdę nie wiem, dlatego nie wydaje mi się złe mylenie jednego z drugim.
# 42012.01.25, 12:08

V
@X - A jakie mogą być konsekwencje dla kobiety pomylenia jednego z drugim? Przychodzi Ci coś do głowy?:)
# 32012.01.25, 11:52

x
Nie rozumiem. Przecież to normalne (dopóki nie straci się kontaktu z rzeczywistością), że czasem trzeba sobie ubarwić życie. Wiele osób czyta horoskopy, niekoniecznie w nie wierząc, wierzy w Boga tylko w razie potrzeby, ma nadzieję, że pewna część niepowodzeń życiowych jest winą innych, wierzy w to, że każdy człowiek jest wyjątkowy. . . Ubarwiania życia nie da się uniknąć. Dlaczego więc akurat podciągnięcie pożądania pod miłość romantyczną jest złe? Po prostu człowiek tak już funkcjonuje, że daje się czasem zranić bardziej lub mniej, niż gdyby nagle stał się w pełni obiektywny (co jest raczej niemożliwością), przez swoje prywatne urojenia.
# 22012.01.25, 11:02

V
Zgadzam się z tym, że kobiety często są tak wychowywane, że mylą miłość z pożądaniem oraz aby pójść z kimś do łóżka muszą to "usprawiedliwić" wielką miłością, bo inaczej nie wypada. :)

Ale jakoś nie zgadzam się z tym, że nie można się zakochać od pierwszego wejrzenia oraz wyznać komuś miłości po dwóch tygodniach. :) Tak naprawdę chyba trudno zdefiniować zakochanie, a już na pewno miłość. Uważam też, że dla niektórych dziewczyn fakt, że chcą uprawiać z kimś seks, może być sygnałem, że to coś więcej. . . . hym. . . a Wy jak myślicie?:)

Bo takie otwarcie się na drugiego człowieka może właśnie oznaczać miłość - chcę z kimś być blisko, oddać się komuś i przyjąć go, całkowicie się odsłonić. . .
# 12012.01.25, 10:43

Magda
Tak, masz całkowitą rację - miłość wymaga czasu, to długi proces. Rzeczywiście bardzo często ludzie mylą zakochanie z miłością. . . Przerażające jest to, że niektórzy nie rozumieją słów "kocham Cię" i wyznają je drugiej osobie zaledwie po pary tygodniach znajomości. . .

podobne artykuły

Puszczalscy z zasadami – fragment
Miarą przyzwoitości dobrego puszczalstwa nie jest liczba partnerów, lecz szacunek i troska, z jaką się ich traktuje.
 
Piąty święty żywioł
Madrone to nazwa drzewa a także imię głównej bohaterki – młodej uzdrowicielki z San Francisco. Jest rok 2048, Madrone ma 28 lat i cierpi po śmierci swojego kochanka, który zmarł w czasie epidemii. Mieszka z kochanką swojej babki, sędziwą, ponad 90-letnią Mayą, która całe lata wcześniej stworzyła szczęśliwą polirodzinę.
 
Maskulinizacja kobiecego seksu?
Chcę się podzielić z Wami, drogie Czytelniczki i Czytelnicy, spostrzeżeniem na temat zachowań, które obserwuję od jakiegoś czasu w męsko-damskich relacjach seksualnych. Obserwacja dotyczy oczywiście tylko pewnej grupy kobiet i jest oparta na moim doświadczeniu, czyli autopsji oraz na rozmowach dotyczących seksu, z wieloma kobietami, które udało mi się nakłonić do zwierzeń w tym zakresie.
 
Medalion Iwony
Z okazji 19 urodzin Iwony do zamku zjechało wielu wspaniałych kawalerów. Książąt, rycerzy i bohaterów. Ponieważ królewna uwielbiała zabawy, zorganizowano bal maskowy. Iwona przebrana za pięknego łabędzia śmiała się, wirowała w tańcu i przyjmowała zaloty coraz to wymyślniej poprzebieranych młodzieńców.
 
Mit miłości romantycznej a pierwszy raz
Odkąd pamiętam myślałam, że pierwszy seks powinien łączyć się z miłością. Miałam również poczucie, że swój pierwszy chcę przeżyć z mężczyzną, którego będę kochać i który będzie ze mną w związku. Przekonania te były tak oczywiste, że nigdy nie przyszło mi nawet na myśl, aby się nad nimi zastanowić. Aż do momentu, w którym spotkałam M.
 

najnowsze artykuły

Puszczalscy z zasadami – fragment
seksualność kobiet » książki
Puszczalscy z zasadami – fragment
komentarze (3)
Miarą przyzwoitości dobrego puszczalstwa nie jest liczba partnerów, lecz szacunek i troska, z jaką się ich traktuje.
 
Piąty święty żywioł
seksualność kobiet » literatura
Piąty święty żywioł
Madrone to nazwa drzewa a także imię głównej bohaterki – młodej uzdrowicielki z San Francisco. Jest rok 2048, Madrone ma 28 lat i cierpi po śmierci swojego kochanka, który zmarł w czasie epidemii. Mieszka z kochanką swojej babki, sędziwą, ponad 90-letnią Mayą, która całe lata wcześniej stworzyła szczęśliwą polirodzinę.
 
Mroczny Eros. Wina i wstyd
seksualność kobiet » wiadomości
Mroczny Eros. Wina i wstyd
Czy poczucie winy albo wstyd kładą się cieniem na twojej radości z seksu? Czy kiedy sytuacja zamienia się w seksualną, czujesz strach lub paraliż?
 
Jak zrobiłam doktorat w AISOS...
seksualność kobiet » kultura
Jak zrobiłam doktorat w AISOS...
komentarze (4)
… i o tym, jak poszukiwałam mecenasa, który sfinansowałby moje studia w pierwszej europejskiej szkole seksu.

W zeszłym roku podczas jednej z codziennych prasówek natrafiłam na artykuł o AISOS, austriackiej szkole seksu...
 
3.03 Skandal! Skandal! Sadowska ma URODZINY! - matronujemy
seksualność kobiet » wiadomości
3.03 Skandal! Skandal! Sadowska ma URODZINY! - matronujemy
Kim jest owa tajemnicza dr Zofia Sadowska (1887-1960), prymuska, feministka i automobilistka? Jakie tajemnice skrywa pod garniturem?!

Czy ”wyzyskiwała przewrotną miłość do kobiet dla celów osobistych”? Czy naprawdę uwodziła pacjentki, rozbijała małżeństwa i organizowała lesbijsko-sadystyczne orgie w swym domu schadzek w Warszawie?
Zanurz się w podziemne klimaty przedwojnia, poznaj prawdę o ”starogreckim skandalu” z lat 20. i świętuj 125. urodziny Zofii Sadowskiej!
 


najnowsze komentarze

Bazyliszek:
Witam wszystkich. / Przez przypadek trafiłem dzis na ten portal. Wiem to Wasz portal utożsamicie się z nim i nim żyjecie. Jedni więcej inni (...)

agulla:
Odstawiłam sex na 2,5 roku. Jakoś nie pomaga. Nadal czuje do tego tylko wstręt. . .

Bazyliszek:
Abstrahując,Już niedługo wejdzie w życie równouprawnienie ws bójek w sądach męsko-damskich. Zrównanie wieku emerytalnego kobiet i (...)

V:
@Jakitaki - oglądałam ostatnio film \"W łóżku z Madonną\". Kanadyjska policja zagroziła, że aresztuje artystkę, jeśli będzie ona udawać, (...)

Marta:
Ciekawe. Nawet - bardzo ciekawe. Wielokrotnie spotkałam się ze stwierdzeniem, że tak się nie da, bo zazdrość jest zbyt silna, ale sama myślę (...)

AKS:
@Marta-chodziło mi o to że o seksie można rozmawiać w różnych kolorach ,również o seksie można rozmawiać jak się jest ubraną skromnie i (...)

kama:
@h-s - już po opublikowaniu mojego tekstu, doszłam do wniosku, że moja wypowiedź może zabrzmieć zbyt ostro, a tego nie chciałam. Dyskusję na (...)

Marta Pussy Project:
Pomyślałam, że jako life coach nie będę zaczynać od nowa, tylko znajde drogę do uzupełnienia wiedzy. Siedziałam i odkrycie samo na mnie (...)

Nat:
Marto, jaką alternatywę? :)

Voca:
@Ania - Chyba czytasz w moich myślach. A chcesz, żeby to była książka \"Puszczalscy z zasadami\"? Masz jak w banku. :) Czarna Owca już nam (...)

Ania:
Może wkrótce książka za tekst?

Ania:
Tekst nie wydaje mi się smutny tylko prawdziwy. W dużej części o moim życiu, aż mnie dreszcz przeszedł:) Moja choroba jest inna, opis związku (...)

h-s:
Asekuracja/oportunizm? Nie. Realizm i świadomość, że może to zaszkodzić mojej pracy i karierze? Tak. Wolę pewność finansową i pewność (...)

kama:
Moim zdaniem przekaz płynący z akcji jak powyżej jest taki: jako istocie seksualnej, zależy mi na tej sferze życia, pragnę ją wzbogacać, (...)

Martucha:
Właśnie, zdjęcie matki z córką jest najlepsze! Bardzo chciałabym mieć takie zdjęcie ze swoją matką. Brawo Kama Supermama!!!!!!

zobacz też

„Waginatyzm” instalacja Iwony Demko

sonda

Pierwszy w życiu gadżet erotyczny:
  • dostałam od partera/partnerki,
  • dostałam od kogoś innego,
  • kupiłam sama w sex shopie,
  • kupiłam sama przez internet,
  • kupiłam w innym miejscu,
  • nie mam żadnych gadżetów,
  • jestem mężczyzną

zobacz wyniki »
   Skomentuj tę sondę.


warto wiedzieć

seksualnosc-kobiet.pl    indeks tekstów    o nas    varia    redakcja    reklama    banery    kontakt
subskrybuj nasz newsletter


portal waginistyczno-feministyczny