dział: kultura

Budzę niepokój wśród panów

Z Joanną Keszką rozmawiała Voca Ilnicka
dodano: 2011.08.23
Widzę wyraźnie, że kobiety zaczynają już wyczuwać fałsz w tym, że seks ma się ograniczać wyłącznie do przyciągania i zaspokajania mężczyzn. Chcą czerpać z seksu radość i energię także dla siebie.

Joanna Keszka przez wiele lat była dziennikarą w prasie kobiecej. Teraz prowadzi portal dla kobiet Barbarella.pl oraz butik erotyczny. Organizuje również warsztaty i spotkania dla kobiet, na których można swobodnie i otwarcie porozmawiać o seksie z kobiecej perspektywy i pooglądać różne przyjazne kobietom gadżety erotyczne. Uważa, że każda kobieta przy łóżku powinna mieć wibrator do łechtaczki i że kobiety po przyjemność powinny sięgać śmiało i bez wyrzutów sumienia. Jaonnę poznałam niedawno w studio nagrań TVN Style na nagraniu dla Miasta Kobiet. Polubiłam ją od razu! 



Voca Ilnicka: Jakie uczucia i reakcje budzi kobieta, która - tak jak Ty – w bezpośredni i dosłowny sposób mówi o seksie, łechtaczkach, wibratorach i waginach?

-Joanna Keszka: Wśród kobiet, które przychodzą na moje spotkanie nie ma mowy o żadnych kontrowersjach. Gratulują mi odwagi i cieszą się, że wreszcie ktoś w Polsce zaczął mówić o seksie kobiecym głosem. Na swoją „niegrzeczną” stronę przeciągnęłam też znajome i kobiety z mojej rodziny. Teraz rozmowy o gadżetach i o tym, czego kobiecie potrzeba do udanego seksu, to już normalka. Dzięki temu wzmocniło się między nami coś na kształt kobiecej solidarności i porozumienia. Dużo większy niepokój budzę wśród panów. To widać np. na forach internetowych, gdzie negatywne komentarze są pisane głównie przez mężczyzn.



Nie mamy edukacji seksualnej w szkołach, o byciu kobietą seksualną uczymy się w praktyce, od koleżanek i z prasy. Pracowałaś jako dziennikarka w prasie kobiecej, więc znasz ją bardzo dobrze. Czy w podobny sposób, jak teraz na Barbarelli, mogłaś pisać o kobiecej seksualności do popularnych magazynów?

-W Polsce o seksie mówi się i pisze całkiem sporo. Jednak w polskich rozmowach na temat seksu brakuje kobiecej perspektywy. Penetracja, penetracja i penetracja. W informacjach o seksie podaje się niezliczoną ilość pozycji seksualnych i podpowiedzi co zrobić, żeby jemu było dobrze. A co z kobiecym prawem do przyjemności? Musi się dostosować do męskich norm. Polkom brakuje mocnego przekazu mówiącego, że wolno im podążać za swoimi seksualnymi pragnieniami i że ich wybory seksualne należą do nich i nikomu nic do tego. Brakuje też konkretnych informacji.  


Na www.Barbarella.pl powtarzam, że każda kobieta zasługuje na radosne i udane życie erotyczne, że wolno jej pozwalać sobie na wypróbowywanie rzeczy nowych, odmiennych. Mój przekaz jednak nie budzi dużego zainteresowania tzw. pism kobiecych, które są wciąż przekonane, że ich czytelniczki potrzebują jedynie informacji na temat tego, jak przyciągnąć i zaspokoić faceta. To smutne. Na szczęście Polki zaczynają same szukać informacji na temat tego, co jest także dla nich dobre w sypialni i w związku, bo przecież seks to bardzo ważny element naszych relacji.



Jesteśmy bombardowane seksem, uprawiamy seks, ale odnoszę wrażenie, że to, o czym ciągle mowa, to jakaś bardzo wykoślawiona wizja tego, czym jest seks i kobieca seksualność. 

-Tak jak wspomniałam, problemem jest to, że kobietom każe się patrzeć na seksualność z męskiej perspektywy. Wmawia się, że penis powinien wystarczyć nam do zaspokojenia, że tak jest najbardziej naturalnie i normalnie. Do niedawna w seksuologii były stosowane męskie normy, dlatego taką wagę przykładano do penetracji. Bo to najlepsza droga do orgazmu, ale... dla mężczyzn. Tak było, ale na świcie już wiadomo, że kobieca seksualność różni się od męskiej.  


Wkurza mnie powtarzanie w Polsce bezkarnie i bezwstydnie takich przestarzałych mitów, które tyle szkody przynoszą kobietom. Wiem, ile frustracji towarzyszy oczekiwaniu, że wreszcie będę miała ten pochwowy orgazm w czasie stosunku. Ile kobiet czuje się niekobiecych i nienormalnych dlatego, że potrafią „dojść” w czasie klasycznego stosunku? Ile z nich, czekając na ten nigdy nienadciągajacy orgazm pochwowy, zraża się do seksu, spycha go w ciemny kąt, a potem czują się winne i sfrustrowane?


Kobiety do udanego seksu potrzebują czegoś więcej niż samej penetracji: przyznania sobie prawa do przyjemności, stymulacji łechtaczki, atmosfery zabawy w łóżku, gadżetów erotycznych. O tym wszystkim się nie mówi. Marzy mi się pojawienie się kobiecej perspektywy w polskich rozmowach o seksie na tych samych prawach, które ma męski punkt widzenia.



Gdy wchodzę na kolorowe portale, czytam o tym, jak poderwać faceta, czego nie robić na randce, o czym świadczy kolor mojej torebki i jak schudnąć w dwa tygodnie, żeby wyglądać jak modelka. Czy to, że głównym "składnikiem" kobiety jest jej wygląd, pomaga czy przeszkadza w cieszeniu się z seksu i byciu naturalną i otwartą w sytuacji intymnej?

-Polska kobieta ma być atrakcyjna i seksi. Niestety ma to polegać tylko na tym, że kobieta ma przyciągnąć do siebie i zaspokoić mężczyznę i to jest najważniejsze. W pojęcie bycia „seksi” nie wpisuje się umiejętność zatroszczenia się o przyjemność dla siebie. Kolorowe magazyny prezentują zdjęcia dziewczyn i kobiet w ponętnych dla męskiego oka strojach i pozach. W samym dbaniu o siebie i wyrażaniu swojej seksualności strojem nie widzę niczego złego. Wręcz przeciwnie – mamy piękne, kobiece ciała i mamy prawo się tym cieszyć i je eksponować.


Ale my jesteśmy dosłownie zalewane jednostronnym patrzeniem na kobiecość, która jest sprowadzana do zaspokajania męskich pragnień. To powoduje duże niezrozumienie istoty kobiecej seksualności. Po takim praniu mózgów kobietom wydaje się, że bycie seksualnie wyzwolonymi polega na tym, że ma się regularnie seks albo dużo partnerów, a nie na tym, że znam swoje potrzeby i potrafię je wyrazić.



Czy jest szansa na to, aby media pokazywały kobiecą seksualność w sposób rzetelny, czy też kobieta na zawsze już pozostanie ciałem, będzie miała obowiązek zaspokajać mężczyznę?


-Widzę wyraźnie, że kobiety zaczynają już wyczuwać fałsz w tym, że seks ma się ograniczać wyłącznie do przyciągania i zaspokajania mężczyzn. Chcą czerpać z seksu radość i energię także dla siebie. Na moje spotkania i warsztaty przychodzą kobiety i mówią, że: ”im też się coś od życia należy”. W końcu kiedy kobieta zaczyna dobrze czuć się w łóżku, jej partner tylko na tym korzysta. Oczywiście, jest w naszym kraju dużo mężczyzn tak zakompleksionych i niepewnych siebie, że odbierają kobiety, które pragną czegoś dla siebie, jako zagrożenie. Ale wystarczy nie sięgać po ten rodzaj facetów, a okaże się, że skorzysta na tym nie tylko nasze życie seksualne. Na www.barbarella.pl zachęcam panie, żeby wybierały sobie dobrych partnerów, żeby nie poświęcały swojej przyjemności, po to, żeby się komuś przypodobać. Mam nadzieję, że z czasem inne media też podążą tym tropem. Jestem optymistką, może nie za rok, nie za dwa, ale przecież takie patrzenie na kobiecość wyłącznie w kategoriach obiektu, a nie podmiotu, kiedyś musi się zmienić.


DADA-1.JPG
Joanna Keszka przy pracy :)

 

komentuj









































autor:


komentarze: (1 - 7)

czytaj wszystkie komentarze:  »
# 12011.08.23, 22:21

Maciek
Jako mężczyzna ja sytuację widzę z innej perspektywy. W magazynach dla mężczyzn pisze się głównie o tym jak zaspokoić kobiety (to jest OK), ale nie jak samemu osiągnąć większą rozkosz. Wizja męskiego seksualizmu jest bardzo zawężona i ograniczająca. My mężczyźni też często oczekujemy czegoś więcej niż tylko penetracji. Być może problemy obu płci są bardziej zbliżone do siebie niż się wydaje?
# 22011.08.23, 22:50

Gunia
Tylko w tych lepszych, na ostatniej stronie CKM na przykład (informacje sprzed paru lat). Jedna strona!!! Magazyny dla kobiet są pełne tego jak spodobać się mężczyźnie i jak mu dogadzać od gotowania po seks. Tymczasem ilu panów dochodzi w CKM do ostatniej strony?
# 32011.08.23, 22:57

Gunia
Gdyby nie ja, to nikt by wtedy tego nie czytał ;-) Ale teraz jest MH i wiele innych, więc może wiele się zmieniło a ja nie jestem na czasie.
# 42011.08.23, 23:33

Voca
@Maciek - pewnie masz rację. Dlatego seks - po tym, jak odrzucimy fałszywe przekonania i stereotypy - jest taki fajny :)
# 52011.08.24, 17:28

Voca
Gunia - pracowałaś w CKMie?:)
# 62011.08.25, 14:27

Gunia
Ależ nie, mam nadzieję, że to nie wynika z mojej wypowiedzi. Bywałam w mieszkaniu, w którym mieszkało pięciu studentów, tylko tyle.
# 72013.02.21, 14:38

VK
"Czy jest szansa na to, aby media pokazywały kobiecą seksualność w sposób rzetelny, czy też kobieta na zawsze już pozostanie ciałem, będzie miała obowiązek zaspokajać mężczyznę?" ZAPEWNE TAK, ALE W POLSCE MOŻE ZA 300 LAT.

podobne artykuły

Czy ma być do lizania, czy gryzienia? Gastroseksualna
Czy gotowanie dla kobiety to obowiązek i codzienność, a dla faceta to rytuał uwodzenia?
Nie zgadzam się! Kocham gotować i jestem gastroseksualna.
 
Sylwestrowe fajerwerki, czyli orgazmy, ejakulacja i nie tylko
Nie wyglądam, jak idealna, seksowna kobieta według mediów i magazynów mody, a w Sylwestra tego roku przeżyłam seks, o jakim nawet nie śniłam.
 
Lubię seks ze sobą!
Czy do dobrego seksu potrzebuję kogoś? Czy ktoś najpierw musi dotknąć mnie, bym ja wiedziała, jak dotykać siebie?
Czy odwrotnie - to ja badam i sprawdzam, i potem kieruję czyjąś dłoń, lub pozwalam sprawdzać jemu?
 
Podnieca mnie on cały
Serce bije mi w rytm kroków, gdy prowadzę go na górę do mojego mieszkania, aby tam móc z nim pobyć.
 
Pierwsze nietypowe orgazmy
Głosem zdławionym przez rozkosz spytałam, czy wie, co mi robi. W odpowiedzi wziął mnie na ręce i zaniósł do łóżka, gdzie kochaliśmy się całą noc...
 

najnowsze artykuły

Czy rodzenie to babska sprawa i ile byś zapłacił położnej?
seksualność kobiet » książki
Czy rodzenie to babska sprawa i ile byś zapłacił położnej?
komentarze (1)
A przecież, jeśli chcemy dotrzeć do rdzenia seksualności i poznać kobiety w ich seksualnej mocy, to opowieści porodowe będą jednym z tych tematów, w których owa moc najpełniej będzie się manifestować. Dlatego, mężczyzno, jeśli chcesz ujrzeć Boginię w kobiecie, która żyje obok Ciebie, sięgnij po tę książkę!
 
Czy ma być do lizania, czy gryzienia? Gastroseksualna
seksualność kobiet » tożsamości
Czy ma być do lizania, czy gryzienia? Gastroseksualna
Czy gotowanie dla kobiety to obowiązek i codzienność, a dla faceta to rytuał uwodzenia?
Nie zgadzam się! Kocham gotować i jestem gastroseksualna.
 
Sylwestrowe fajerwerki, czyli orgazmy, ejakulacja i nie tylko
seksualność kobiet » seks
Sylwestrowe fajerwerki, czyli orgazmy, ejakulacja i nie tylko
Nie wyglądam, jak idealna, seksowna kobieta według mediów i magazynów mody, a w Sylwestra tego roku przeżyłam seks, o jakim nawet nie śniłam.
 
Zabawa w ujawnianie sekretów - rozstrzygnięcie
seksualność kobiet » wiadomości
Zabawa w ujawnianie sekretów - rozstrzygnięcie
komentarze (1)
”Znów jestem spóźniona”. Znacie to zdanie? Z czym Wam się kojarzy? Z seksem w tle to jest tylko jedna okoliczność. Dziś jednak nie o nią chodzi, ale o dzień spóźnione rozstrzygnięcie naszej zabawy. Ale lepiej późno niż wcale. Dziękuję za Waszą cierpliwość!
 
Lubię seks ze sobą!
seksualność kobiet » masturbacja
Lubię seks ze sobą!
Czy do dobrego seksu potrzebuję kogoś? Czy ktoś najpierw musi dotknąć mnie, bym ja wiedziała, jak dotykać siebie?
Czy odwrotnie - to ja badam i sprawdzam, i potem kieruję czyjąś dłoń, lub pozwalam sprawdzać jemu?
 









zobacz też

”Etyczne zdziry” spotkanie wokół książki ”Puszczalscy z zasadami”

Sonda

Jestem
  • Kobietą
  • Mężczyzną
  • Inne

zobacz wyniki »
subskrybuj nasz newsletter